середа, 20 листопада 2013 р.

конспект на 21.11 у черновому варіанті у електронному ще не виправляла.

«Узгоджено»
________________/___________
Підпис ПІП

21 листопада 2013 р.

КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Проведений Омельчук Іриною Олександрівною у 6-А класі.

Тема уроку: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника.

Федько-халамтдник”. Зміст твору.

Мета: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як
Володимир Винниченко, вміти розповідати цікаві епізоди з життя
письменника, вміти проводити паралель між особистим життям автора
і сюжетом твору; розвивати навички аналізу епічного твору
виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики,
що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність,
чесність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет письменника

Підручник: Українська література 6 клас Мовчан Р.В. – К.: Генеза, 2006.- С. 60-61.
Основні методи і прийоми: розповідь вчителя, бесіда.













СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ

І. Організаційний момент (1 хв.)

перевірка готовності учнів до уроку;

ІІ. Актуалізація опорних знань. (3хв.)

Експрес-опитування.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку (2хв.)

IV.Пояснення нового матеріалу. ( 30 хв.)

Слово вчителя

виразне читання

бесіда

    V. Закріплення нового матеріалу. Підведення підсумків уроку (7 хв.)
    Рефлексія

оцінювання

VI. Домашнє завдання (2 хв.)













ХІД УРОКУ

Етап, метод, прийом, форма.
Навчальна ситуація


Зміст діяльності вчителя Зміст діяльності учнів
І. Організаційний момент Доброго дня, сідайте будь ласка. Сідають
ІІ.
Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Експрес-опитування.


1.Чи чули ви коли-небудь про таку людину як Володимир Винниченко? (якщо чули, то що саме?)

2.Чи знаєте ви якісь твори цього письменника?



Відповідають


ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з дивовижною постаттю української літератури — Володимиром Винниченком. Розглянемо цікаві епізоди його біографії. Почнемо розглядати його оповідання „ Федько-халамидник ”.

Уважно слухають




IV.Пояснення нового матеріалу.




Слово вчителя
























































































виразне читання








бесіда


































V. Закріплення нового матеріалу.













Відкрийте будь ласка зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота, тема нашого уроку Володимир Винниченко (1880 – 1951 рр.).

Народився Володимир Кирилович Винниченко  14 (26) липня 1880 року в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині. Помер 6 березня 1951 року.
Як свідчать рідні та близькі, Володимир Винниченко в дитинстві дуже нагадував свого ж таки літературного героя – Федька-халамидника з однойменного оповідання. Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч  усіляким обставинам.
„ Наче біс який сидів у хлопцеві! Спокій був його ворогом…”. – ця авторська характеристика Федька-халамидника цілком стосується й самого автора.
У спогадах матері письменника є чимало деталей, які повторюють історію Федька-халамидника. „ Сусідських дітей тримав трохи… в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й волевий, упертий… Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, незалежним у вчинках і рішеннях правдолюбцем.
У Єлисаветградській гімназії, де В. Винниченко продовжив навчання після закінчення сільської школи, він кинув виклик „ сильним світу цього ”. Національний одяг, українська мова, незалежна поведінка, екстравагантні вчинки стали причиною того, що з першого за знанням учня він перетворюється на „ жахливу дитину ”. Усе це, помножене ще й на індивідуальну вдачу майбутнього письменника, стало причиною ненависті його до  будь-яких форм приниження й гноблення. Через конфлікт з адміністрацією Володимир залишає гімназію, а згодом екстерном складає іспити в Златопільській гімназії, причому про знання екзаменованого  та його манеру триматися переповідали легенди.
Опублікувавши перше оповідання  „ Краса і сила ”, яке принесло авторові справжню славу, В. Винниченко отримав визнання  в письменницьких колах. У творчості Винниченка особливе місце посідають оповідання для дітей.  „ Кумедія з Костем ”, „ Бабусин подарунок ”, „ Федько-халамидник ” – ці та інші твори, попри весь трагізм зображеного, правдиво відтворюють картини життя, близькі та зрозумілі сучасному юному читачеві.
В оповіданнях Винниченка душевне очищення часто відбувається через трагедію. Очищення ж передбачає спів страждання, готовність прийняти чужий біль як власний. І, звичайно, розуміння іншого, навіть якщо цей інший – зовсім не такий, як усі.
Федько-халамидник  те ж  не такий, як усі. Він заводій, дитячий «отаман». Федько любить влаштовувати ризиковані розваги, дражнити сусідських хлопців. Скільки в ньому відваги, життєвого азарту, винахідливості та тієї надійності,яка, власне, й робить його ватажком.
В оповіданні „ Федько-халамидник ”  важлива не тільки напруга  подієвої інтриги, а й психологічний сюжет. Кульмінацією є сцена, у якій після пригоди на річці, коли  Федько  врятував від загибелі хлопчика Толю, батьки карають ні в чому не винного халамидника. Слабкодухий боягузливий Толя хоче перекласти свою провину на Федька – і той ще раз рятує його. Ось як автор малює сцену, в якій один виявляє слабкість духу, а другий великодушність.
Винниченко любив показувати своїх персонажів у ризикованих ситуаціях, доводячи кульмінацію до тієї точки, коли починається балансування між життям і смертю.



Зараз ми з вами почнемо читати оповідання „ Федько-халамидник ”, а вдома ви продовжете.


А як ви думаєте до якого роду літератури відноситься оповідання?
Епосу, лірики чи до драми?

Давайте дізнаємося чому. Відкриймо підручники на сторінці 61 і прочитаймо визначення, що ми називаємо епічним твором.

Давайте запишимо це у свої зошити:
Епічним називається твір, у якому про щось розповідається, описується побут, історія життя,пригоди та вчинки героїв. У такому творі використовуються портрети, пейзажі, діалоги, монологи.

Давайте прочитаємо що вказано про про головних і другорядних героїв.
Головний герой – образ-персонаж,довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер.
Другорядний герой – образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі.


Давайте разом пригадаємо:
1.Коли народився Володимир Винниченко?



2.Де народився Володимир Винниченко?



3.Де навчався письменник?



4.Чому Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії?



5.Як називалося перше оповідання письменника?



6.В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?






Відкривають зошити, записують








Уважно слухають






















































































































Читають виразно по черзі.






До епосу.






Відкривають підручник на потрібній сторінці. Один учень зачитує.






Відкривають зошити записують


















Зачитує учень. Інші записують у зошити.
















  1. 14 (26) липня 1880 року.
  2. в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині.
  3. у сільській школі та у Єлизаветградській гімназії, Златопільська гімназія.
  4. через конфлікт з адміністрацією, бо носив український одяг, розмовляв українською мовою, мав незалежну поведінку.
  5. «Краса і сила»
  6. оповідання «Федько-халамидник»
VI.Рефлексія.








Оцінювання
Наш сьогоднішній урок добігає кінця. Отже, на цьому уроці ми  познайомилися з цікавим епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним твором, бо прототипом героя є сам автор.

Оцінки отримують ті, хто активно працював на уроці.



слухають
Домашнє завдання
Прочитати оповідання  В. Винниченка «Федько-халамидник».


Записують у щоденники.


Немає коментарів:

Дописати коментар