вівторок, 3 грудня 2013 р.

Заліковий урок з укр. літератури


                                                                                                    Омельчук Ірина Олександрівна
                                                                                Студентка групи УР-5
                                                                                           Севастопольського міського
                                                                                           гуманітарного університету

                                                                                  Керівник від кафедри:
                                                                    Надточій В.В.


КОНСПЕКТ УРОКУ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ


Тема уроку:  «Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Образ мужньої, сильної дівчинки в поезії «Як дитиною, бувало…»

Мета:

-          Ознайомити учнів з дитинством Лесі Українки, акцентувати увагу на ролі родини у її вихованні;
-         Зясувати ідейно-тематичне спрямування, художньої особливості поезії  «Як дитиною, бувало…», визначити художні особливості поезії.
-         Розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження;
-         Узагальнювати , робити висновки; формувати світогляд; виховувати почуття пошани, поваги, любові до творчості видатної письменниці; до батьків, родини.


Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Підручник: Українська література 6 клас / Раїса Мовчан.- К.: Генеза, 2006

Обладнання : підручник, дидактичний  матеріал.

Основні методи і прийоми:слово вчителя, виразне читання, аналіз поезії, вибіркове читання, гра «Так-ні», словникова робота, кросворд «незакінчене речення».


Додаток А  Сторінки підручника
Додаток Б  Роздавальний матеріал
Додаток В Оформлення сторінки учнівського зошита





СТРУКТУРНО-КОМПОЗИЦІЙНА СХЕМА УРОКУ

І. Організаційний момент  (1 хв.)

  перевірка готовності учнів до уроку;


ІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

Повідомлення теми і мети уроку.
Звернення до епіграфа уроку

IІІ.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу. ( 10 хв.)

Слово вчителя

Гра «Так – ні»

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.  Формування умінь і навичок.(25 хв.)

Слово вчителя

Виразне читання

Робота над текстом поезії

Вибіркове читання

Слово вчителя

Словникова робота

кросворд



V.Підведення підсумків уроку (3 хв.)

Слово вчителя

 «незакінчене речення»


VІ. Визначення домашнього завдання (2 хв.)



































ХІД УРОКУ
Етап, метод, прийом, форма.
Навчальна ситуація

Зміст діяльності вчителя
Зміст діяльності учнів
І.Організаційний момент

Слово вчителя

Доброго дня! Приготуйтесь до уроку, будь ласка. Сідайте.
Готуються, сідають.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.



Повідомлення теми та мети уроку.



Звернення до епітета




Сьогодні на уроці ми з вами познайомимось з видатною українською письменницею Лесею Українкою.
На уроці ви ознайомитесь із дитинством поетеси та її поезією «Як дитиною, бувало…», а також разом спробуємо проаналізувати цей вірш.

 Зверніть увагу на епітет нашого уроку
- З якого твору ці рядки?
   - Як ви їх розумієте?
   Добре, молодці!

Уважно слухають.


Відповідають
- «Як дитиною, бувало…»
- Поетеса хоче показати у цих рядках всю свою мужність, силу духа.
ІІІ . Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.


Слово вчителя


























































Гра «Так – ні»

Сьогодні на уроці у нас нова тема уроку. Запишіть у зошитах число, класна робота, та тему уроку: «Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Образ мужньої, сильної дівчинки в поезії «Як дитиною, бувало…»
А зараз послухайте мене уважно.
Серед чудової волинської природи в родині Олени Петрівни та Петра Антоновича Косачів народилася майбутня зірка українського письменства – Леся Українка.
Мати, відома письменниця Олена Пчілка, виховувала дітей і вела активну  культурно громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. Мати вважала своїм головним завданням – виховання дітей. У сім'ї їх було шестеро. Леся жодного дня не була у школі, не сиділа за партою. Вона навчалася і виховувалася вдома.
У родині панувала любов до української мови, яка прищеплювалася дітям з раннього дитинства, повага до звичаїв і традицій, до української культури.
 Ще з дитинства Леся полюбила український одяг, невід'ємним елементом якого є вінок. І це ми можемо побачити на фото.
-         Я запрошую вас до «портретної галереї», де зібрані фото Лесі Українки від дитячих років аж до зрілого віку. Вона була горда тим, що є українкою і саме тому так себе і називала – Леся Українка. Тут ви можете побачити Лесю в українському одязі – це вишита сорочка і віночок зі стрічками.
 - Діти, а чи знаєте ви, що символізує вінок?

-         Скільки квіток має бути в українському вінку?
   -         Коли, у яких випадках плетуть вінки?



У попередніх класах ви вивчали поезії Лесі Українки, знайомилися з життям поетеси. За допомогою сигнальних карток вам треба дати відповіді на питання. «Так» - зелена картка, «Ні» - червона. Для цього об'єднаємо клас у дві групи, яка группа буде точніше відповідати на питання та й переможе.
1.     Справжнє ім'я Лесі Українки – Лариса Петрівна Драгоманова
2.     Матір'ю поетеси була письменниця Олена Пчілка.
3.     Леся Українка прекрасно грала на фортепіано, знала багато іноземних мов.
4.     Свій перший вірш майбутня поетеса написала у 15 років.
5.     Протягом усього життя Леся боролася з важкою недугою.
6.     Псевдонім «Лесі Українки» вибрала її мати Олена Пчілка.
7. Леся Українка була у Криму.
Молодці! Ви гарно впоралися із завданнями.



Уважно слухають


Записують у зошити.
Чотирнадцяте листопада
Класна робота
 «Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Образ мужньої, сильної дівчинки в поезії «Як дитиною, бувало…»






.


























Він є оберегом для кожної молодої дівчини, «знахарем душі», бо в ньому є велика сила, що і біль знімає, і волосся береже.

Дванадцять і кожна з них є своєрідним лікарем і оберегом.


Вінки на Україні виплітають від ранньої весни до пізньої осені: на свято Івана Купала , на Спаса , нареченим на весіллі, у знак любові і шани, на ювілеї.
Уважно слухають








Відповідають

1.Ні



2.Так


3.Так


4.Ні



5.Так


6.Ні


7.Так
 ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.


Слово вчителя
 


Виразне читання
 Робота
 над текстом поезії( аналіз)














Вибіркове читання



























Слово вчителя



























Словникова робота



















Кросворд.






Зараз я вам роздам аркуші з поезією « Як дитиною,  бувало…» ми з вами прочитаємо її та почнемо аналізувати.
Прочитай виразно вірш, будь ласка
( прошу учня)




Добре, а тепер давайте проаналізуємо вірш.

У поезії є ліричний герой, хто він?



Які рядки свідчать про те, що у дитинстві Леся, булла мужньою, сильною духом дівчинкою.






Які рядки говорять про її вдачу?
Прочитайте 2 останні строфи і скажіть:
       Про кого в них розповід
ається? 
-         Як тепер говорить лірична героїня про себе?


-         Що змінилося? Чому так говорить Леся Українка?






Назвіть тему поезії.
Так, добре, молодці!
Спробуйте назвати ідею вірша.



Яка основна думка цієї поезії?


Добре, молодці, запишіть у зошити тему, ідею та голову думку, які ми щойно виявили.
 Які риси притаманні дівчині?
Добре, молодці!
Скажіть, чи знаєте ви, що означає слово «Епіграма»?
Діти, «епіграма» - це короткий сатиричний вірш, спрямований проти якоїсь особи чи негативного явища в суспільстві.
 Запишіть у зошити це слово та його поняття.







 На дошці ви бачите намальований кросворд, я вам пропоную зараз його розвязати.
Я буду задавати вам питання, той хто першим підійме руку та правильно відповість, на дошці запише відповідь.
Кросворд. (Додаток Б)
1.     Невеликий ліричний твір, що співається. 
2.     Як називається особа, що написала твір? 
3.     Яка найважливіша складова твору, за допомогою якої розкривається зміст? 
4.     Як називаються літературні твори, написані розмовною мовою? 
 5.     Почуття особливого піднесення 
6.     Основний жанр літератури, призначений для сцени 
Зараз з розгаданого нами кросворду ми можемо побачити слово, що тут зашифроване.
Що це за слово?


1


С


2


Т


3


Р


4


О


5


Ф


6


А


Що таке строфа? 
Які існують строфи?








Дуже добре, молодці!











Учень виразно читає




Це прототип Лесі Українки



«Як дитиною, бувало,
Упаду собі на лихо,
То хоч в серце біль доходив,
Я собі вставала тихо.»



«Я була малою горда,-
Щоб не плакать, я сміялась».


Розповідається про вже дорослу людину.

«….забувши давню гордість,
Плачу я, щоб не сміятись.
Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба вміти стримувати емоції, застерігати себе від необдуманого вчинку, необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятись.


Болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.



Уславлення сили волі, терпимості,наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.




Тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.



Записують



Сила волі,мужність, витримка,гордовитість,вміння долати будь-які перешкоди.


Відповідають



Записують у зошити
епіграма - це короткий сатиричний вірш, спрямований проти якоїсь особи чи негативного явища в суспільстві.










Відповідають

1.Пісня


2.Автор



3.Образ



4.Проза



5.Пафос


6.Драма




Строфа.












Відповідають
Строфа- це група віршованих рядків, об'єднаних за змістом, розміром, певним римуванням та інтонацією.
Є строфи – двовірші (дистих), тривірші (терцина), чотиривірші (катрени) та ін..)


V.Підведення підсумків уроку



Слово вчителя








«незакінчене речення»


Оцінювання









VІІ. Визначення домашнього завдання




Наш урок добігає кінця.
В Україні немає, напевно, людини, яка б не знала і не любила твори великої дочки українського народу. Адже Леся Українка – це гордість і слава нашого народу. ЇЇ твори – неперевершені шедеври, які пробуджують серця, не залишають байдужим нікого.



Продовжіть речення…

«Після цього уроку я зрозумів…», «Найбільше мене вразило на уроці…», «Я хочу більше дізнатися….».





 Ваше домашне завдання: виразне читання напам’ять поезії  «Як дитиною, бувало…».

 Дякую за рботу на уроці. Ваші оцінки за урок.
Урок закінчено, до побачення!

Слухають










Відповідають











Записують у щоденники
  



















Додаток В
  

Зразок оформлення дошки

Чотирнадцяте листопада
Класна робота

«Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Образ мужньої, сильної дівчинки в поезії «Як дитиною, бувало…»

Я була малою горда, -
Щоб не плакать, я сміялась
Леся Українка




Зразок оформлення учнівського зошита

Чотирнадцяте листопада
Класна робота

«Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Образ мужньої, сильної дівчинки в поезії «Як дитиною, бувало…»

Епіграма - це короткий сатиричний вірш, спрямований проти якоїсь особи чи негативного явища в суспільстві.















Додаток Б


Кросворд.
Щоб пов'язати наступні дві стрічки, треба розгадати кросворд.
1.     Невеликий ліричний твір, що співається. (Пісня)
2.     Як називається особа, що написала твір? (Автор)
3.     Яка найважливіша складова твору, за допомогою якої розкривається зміст? (Образ)
4.     Як називаються літературні твори, написані розмовною мовою? (Проза)
5.     Почуття особливого піднесення (Пафос)
6.     Основний жанр літератури, призначений для сцени (Драма)

1


С


2


Т


3


Р


4


О


5


Ф


6


А





Немає коментарів:

Дописати коментар